Kwaszenie jest dobre dla kapusty, dla Ciebie NIE!!

Według doktora Younga, twórcy Nowej Biologii, początkiem wszystkich chorób jest zakwaszenie organizmu. Nasze ciało działa prawidłowo, gdy komórkom zapewnimy optymalne warunki funkcjonowania, w szczególności odpowiednią temperaturę, ciśnienie i odczyn pH . Ten ostatni mówi o tym, czy w ciele zachowana jest równowaga kwasowo- zasadowa. Gdy płyny ustrojowe, zwłaszcza  krew mają odpowiedni stosunek kationów do anionów, w organizmie zachowane są optymalne warunki dla  zachowania zdrowia i witalności. Optymalny zakres pH krwi dla większości procesów przemiany materii wynosi 7,35-7,45. Większe pH oznacza przewagę składników zasadowych, a mniejsze –  kwaśnych.

Niestety nawet niewielkie odchylenia tych parametrów mogą doprowadzić do zaburzenia czynności całego organizmu. Wprawdzie jedzenie posiłków typowo kwasowych, na krótką metę nie spowoduje niczego złego. Ludzki organizm radzi sobie z takimi krótko okresowymi zaburzeniami równowagi, poprzez pobieranie wapnia, sodu, potasu lub magnezu z tkanek. Jeżeli natomiast posiłki zakwaszające to nasza stała dieta następuje demineralizacja tkanek.  Takie niezdrowe nawyki, stres i zła dieta doprowadzają do zakwaszenia organizmu, a odchylenie w stronę  kwaśnego pH powoduje wiele negatywnych konsekwencji. Te najbardziej dolegliwe to:

  • w zależności od uwarunkowań genetycznych nadciśnienie, miażdżyca, cukrzyca, osteoporoza, nowotwory, choroby serca, zaburzenia krążenia,
  • zmiany zwyrodnieniowe stawów, nadwaga, skłonność do złamań kości u osób starszych; powolne leczenie złamań, dyskopatia, kamica,
  • starzenie się tkanek, zmarszczki,
  • bóle i opuchnięcia z powodu zatrzymywania wody przez organizm,
  • powstawanie środowiska sprzyjającego rozwojowi komórek rakowych, podczas gdy zdrowe komórki zaburzają swoje funkcje i giną.
  • zaburzanie pracy i funkcji zdrowych komórek,
  • kwaśne środowisko sprzyja rozwojowi bakterii i grzybów, które tworzą własne produkty odpadów i zmniejszają wchłanianie protein i minerałów. To powoduje osłabienie zdolności organizmu do produkowania hormonów i enzymów. Zakłóca to regenerację komórek, trawienie i wydalanie toksyn. W efekcie możemy obserwować całą gamę skutków zakwaszenia, które lawinowo pokonują bariery obronne organizmu.

Zanim pojawią się wspomniane wyżej dolegliwości zakwaszenie organizmu może być widoczne na wiele sposobów.

Oprócz zmęczenia mogą pojawić się bóle i zawroty głowy, ogólne osłabienie, problemy z cerą takie jak trądzik czy sucha skóra, cellulit, nieprzyjemny, ostry zapach potu i moczu. To co dla wielu kobiet ma znaczenie i jest szybko odczuwalne to zimne stopy i dłonie, wypadanie włosów, łamliwe paznokcie, problemy z zębami, cienie pod oczami, nalot na języku i dziwny smak w ustach. Schodząc niżej zakwaszenie może się zamanifestować  takimi objawami jak: zaparcia, zgaga, problemy żołądkowo- jelitowe, bóle mięśni, sztywność stawów, bóle pleców i kręgosłupa, osłabienie ogólnej odporności, częste przeziębienia i stany zapalne, problemy z zatokami, alergie i pokrzywki.

Lista tych nieprzyjemnych doznań jest tak długa, że obawiając się Twojego znużenia tematem, postanowiłam przerwać tą wyliczankę i dodam tylko, że zakwaszenie może również doprowadzić do zaburzeń nastroju, snu, a nawet depresji. Jednym słowem cokolwiek Ci dolega warto sprawdzić swoje pH, jeśli utrzymuje się w granicach  7,35-7,45 to powinnaś podjąć dalsze poszukiwania dla ustalenia przyczyn złego samopoczucia.

Gdyby się jednak okazało, że Twoje pH  galopuje w stronę zakwaszenia, powinnaś w pierwszej kolejności zmienić nawyki żywieniowe. Pewne produkty trzeba będzie umieścić na czarnej liście a inne będą wręcz pożądane.

Odkwaszanie

Słodycze powinnaś zastąpić suszonymi owocami i miodem.

Owoce o odczynie  wysoko zasadowym to : kiwi, arbuz, ananas, daktyle, figi, rodzynki a średnio zasadowe to: dojrzałe banany, słodkie brzoskwinie, mandarynki, pomarańcze, cytryny, maliny, truskawki, awokado, dojrzałe winogrona.  Owoce  mogą być surowe, suszone, a także gotowane, ale bez konserwantów i cukru .

 Jedz też pestki dyni, nasiona słonecznika i migdały.

Warzywa: surowe, gotowane na parze, duszone, zupy i wywary, świeże soki. Najbardziej polecane są rośliny zielone, marchew, pietruszka, seler, brokuły, kalafior, kapusta, por, pasternak, cukinia, cykoria, pomidory, jarmuż, fasolka szparagowa, brukselka, papryka, kapusta kiszona, szpinak, pokrzywa, ogórek, dynia i wiele innych. Wszelkie zioła, świeże i suszone.

Zamiast tłuszczy zwierzęcych  zalecane są oleje tłoczone na zimno jak oliwa z oliwek, olej lniany, sezamowy, słonecznikowy, ryżowy.

Przy wprowadzeniu do diety białkek, pamiętaj o niełączeniu ich w jednym posiłku z węglowodanami. Nie jedz późnym wieczorem i nocą.

Czego się wystrzegać?

  • kaszy jęczmiennej,
  • płatków owsianych,
  • ryżu,
  • makaronu,
  • mięsa wieprzowego,
  • mięso wołowego,
  • jajek,
  • serów żółtych,
  • mąki pszennej i produktów pochodnych,.
  • kakao i czekolady.

Należy również pamiętać, jak ważnym czynnikiem jest odpowiednie komponowanie posiłków, czyli wprowadzenie do diety produktów alkalizujących, oraz zawierających odpowiednie minerały, niezbędne do zobojętnienia wydalanych kwasów (sód, magnez, wapń, potas).

Aaaaa co z używkami? No tu sytuacja wygląda różnie:-)

Używki i napoje alkoholowe:

  • kawa czarna jest silnie zakwaszająca,
  • kawa zbożowa może mieć działanie od neutralnego, do lekko zasadowego,
  • czarna herbata – działa silnie zakwaszająco,
  • herbata zielona jest słabo zasadotwórcza,
  • wino wytrawne ma działanie słabo zasadotwórcze,
  • piwo działa lekko lub średnio kwasotwórczo,
  • alkohole wysokoprocentowe mają działanie silnie kwasotwórcze!!!

Jednym słowem można kwasy zobojętniać zasadami:-)

Teraz dysponując powyższą wiedzą, staraj się świadomie wybierać produkty będące podstawą Twojej diety, a  jeśli już pozwalasz sobie na małe grzeszki, to postaraj się szybko korygować dietę, dla zneutralizowania skutków zakwaszenia.

A jeśli chcesz się zdrowo odżywiać, to zacznij poszukiwania od odpowiedzi na pytanie, jaka dieta jest odpowiednia dla Twojego typu metabolizmu?

Pozdrawiam serdecznie

Bożena Kubera-Oblińska

 

Źródło:

1/ “Fizjologia człowieka w zarysie” W. Traczyk,

2/” Nadmiar kwasu rujnuje zdrowie” dr med Michael Worlitschek, 

3/ wykłady dr Younga.

4/ http://www.vitanatural.pl/produkty-zakwaszajace-i-alkalizujace-organizm-acidoza-acidosa

5/ http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/zakwaszenie-organizmu-objawy-jak-dbac-o-rownowage-kwasowo-zasadowa_36072.html

 

 

 

 

 

Zostaw komentarz