Indeks Sytości, a z czym to się je???

Czy wiedziałaś o tym, że w utrzymaniu idealnej wagi możesz wykorzystać nowinkę naukową,

która nosi nazwę INDEKS SYTOŚCI. Jego autorką jest  doktor Susanna Holt.

Indeks Sytości to system mierzący stopień w jakim spożycie konkretnej żywności wpływa na odczuwanie głodu. W ramach naukowego eksperymentu dr Holt  grupie ochotników podawała różne pokarmy, każdorazowo w ilości odpowiadającej dokładnie 240 kcal (1000 kJ). Badani co 15 minut od zjedzenia posiłku oceniali stopień „najedzenia”, inaczej mówiąc uczucia sytości. Sprawdzano również po jakim czasie od zjedzenia  posiłku, sięgali  oni po następny posiłek. W wyniku tych badań powstała lista produktów z oznaczonym Indeksem Sytości. Jako punkt odniesienia przyjęto białe pieczywo, dla którego Indeks Sytości oznaczono jako 100 %. Produkty poniżej 100 % sytości niwelują uczucie głodu na krócej, a te z indeksem powyżej 100 %  dłużej. Jeżeli jakiś  produkt ma indeks 300% oznacza to że syci na trzy razy dłużej niż białe pieczywo.

W badaniu wykorzystano 38 produktów spożywczych, które zaklasyfikowano do 6 grup:

  • owoce,
  • produkty piekarnicze,
  • przekąski,
  • produkty bogate w białko,
  • produkty bogate w węglowodany,
  • płatki śniadaniowe z mlekiem.

A  oto lista najważniejszych produktów wraz z ich indeksem sytości:

Białe pieczywo 100 %

Rogaliki 47%

Ciasto 65%

Pączki 68%

Baton Mars 70%

Orzeszki ziemne 84%

Jogurt 88%

Lody 96%

Ale co dziwne 🙂

Ciastka 120%

Krakersy 127%

Frytki 116%

Makaron 119%

Brązowy ryż 132%

Biały ryż 138%

Oczywiście jest zrozumiałe, że:

Chleb z ziarnami 154%

Chleb razowy 157%

Makaron razowy 188%

Płatki owsiane 209%

Fasola 133%

Ser 146%

Jajka 150%

Fasolka 168%

Wołowina 176%

Ryba 225%

Zdziwiły mnie zdecydowanie wyniki jakie uzyskały ziemniaki gotowane,  aż 323% !!!

Jakie wnioski płyną z tego doświadczenia dla łasuchów i tych, którzy planują zrzucić kilka kilogramów?

  • Ziemniaki zaspakajają głód siedem razy lepiej niż słodkie rogaliki,
  • Chleb razowy syci dwa razy bardziej niż białe pieczywo,
  • Ciasta, pączki i cukierki są najmniej sycące,
  • Jabłka i pomarańcze mają przewagę nad bananami,
  • Popcorn lepiej syci niż cukierki, czy orzeszki ziemne,
  • Warto pamiętać o rybach, wołowinie, jajkach i serach.

Myślę, że warto wziąć te informacje pod uwagę planując kolejną dietę !

Źródło: doświadczenia własne, poradnikzdrowie.pl i inne

pozdrawiam serdecznie 

Bożena Kubera-Oblińska

 

 

Zostaw komentarz