Fakty i mity na temat masła i olejów roślinnych.

Od dłuższego czasu  zgłębiam wiedzę na temat roli  tłuszczów w naszej diecie. Jak już pewnie większość z was zdążyła się zorientować jestem zwolenniczką diety metabolicznej. Uważam, że każdy z nas ma swój specyficzny kod metaboliczny, który powoduje, że jedni lepiej trawią białka i tłuszcze a inni węglowodany, lub charakteryzuje ich typ mieszany.Myślę, że warto poznać stanowisko specjalistów na temat znaczenia składników pokarmowych dla naszego zdrowego funkcjonowania. Na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci opinie środowisk związanych z medycyną tradycyjną i przemysłem spożywczym   ewoluowały wraz z rozwojem nauki, która przynosiła coraz to nowe teorie, wyniki badań i opłacone przez lobby producentów żywności informacje korzystne dla poszczególnych branż . Mówiono nam, że masło to zło, że przyczynia się do rozwoju miażdżycy, że lepsza jest margaryna, bo to tłuszcz roślinny więc zdrowy. Generalnie tłuszcze nasycone a więc zwierzęce  są “be” a roślinne to samo dobro.

Dzisiaj stanowisko specjalistów jest w tej sprawie bardziej złożone i wiadomo już, że i te zwierzęce i roślinne mogą mieć pozytywny i negatywny wpływ na nasze zdrowie. Pozwolę sobie w tym momencie przytoczyć opinie Patryka młodego, bardzo zdolnego lekarza, absolwenta Akademii Medycznej, który pracuje w zakładzie patomorfologii i cytologii klinicznej.   Patryk  w ciekawy i przystępny sposób prezentuje wiedzę z zakresu dietetyki, biochemii, i innych dziedzin współczesnej medycyny. W tym wystąpieniu obala mity na temat tłuszczów nasyconych i nie tylko, zresztą zobacz sama:)

Mam nadzieję, że po obejrzeniu filmu będziesz odważniej sięgała po zdrowe tłuszcze, bo to nie one tuczą:)

pozdrawiam serdecznie

Bożena Kubera-Oblińska

 

4 komentarzy

  1. MałaKasia 27 października, 2016 4:42 pm

    Ja osobiście do wszystkiego używam oleju koksowego. Ale jeżeli robię jajecznicę to tylko na plastrach bekonu 🙂

    • Bożena Kubera-Oblińska 27 października, 2016 9:37 pm

      Olej kokosowy to dobre rozwiązanie co do bekonu, to nie najzdrowsze rozwiązanie
      ale jeśli jest stosowane okazjonalnie to ok:)

  2. MałaKasia 28 października, 2016 8:40 am

    A dlaczego bekon nie jest zdrowy ? Znajomi mówią że tylko na śniadanie właśnie jajka sadzone smażone na 2 plastrach boczku. Mówią że ten tłuszcz jest bardzo zdrowy.

    • Bożena Kubera-Oblińska 28 października, 2016 1:10 pm

      Nie mam wielkich zastrzeżeń do samego tłuszczu, co do sposobu obróbki.
      Po prostu smażenie nie jest najzdrowszym sposobem przygotowywania posiłku.
      Chociaż już dzisiaj wielu specjalistów rewiduje swoje poglądy i mówi się o tym, że
      ostatecznie zdrowiej smażyć na maśle, oleju kokosowym i smalcu niż na olejach.
      Jest w tym wszystkim jeszcze jedna ważna kwestia, o tym czy i jakie tłuszcze są dla nas zdrowe
      mówi nasz typ metabolizmu. Białkowcy dobrze trawią białka i tłuszcze zwierzęce nawet
      te wysokopurynowe, ale osoby z typem węglowodanowym ( wolnospalającym)
      po tym smażonym bekonie zdecydowanie nie będą się dobrze czuły.
      Już za chwilę na https://www.sosdlazdrowia.pl będzie można sprawdzić,
      do jakiego typu metabolicznego należymy i jaka dieta jest dla nas najbardziej odpowiednia:)
      Pozdrawiam
      Bożena Kubera-Oblińska

Zostaw komentarz