Ale możesz sama zrobić zdrową “nutellę” !!!

Drogie Panie to już ostatni moment na zrobienie zdrowych łakoci, a jeżeli nie teraz to warto ten przepis  przetestować w następnym sezonie:-)

Nie wiem czy wiesz, ale zdaniem amerykańskich i włoskich naukowców pewien składnik

czekolady, a właściwie ziaren kakao oprócz swoich prozdrowotnych właściwości

dotyczących:

  • poprawy nastroju,
  • poprawy pracy nerek,
  • silnego działania antyoksydacyjnego,
  • działania przeciwnowotworowego,
  • regulacji ciśnienia tętniczego,
  • zmniejszenia ryzyka zachorowania na choroby układu krążenia i serca,

ma też duży wpływ na walkę z otyłością i cukrzycą typu 2.

U osób biorących udział w eksperymencie przeprowadzonym  przez naukowców z Uniwersytetu Południowej Australii, które przyjmowały codziennie 100 g gorzkiej czekolady, zaobserwowano, że zawarte w kakao flawonoidy pomagają zmniejszyć  insulinooporność  i poprawiają regulację poziomu glukozy. W profilaktyce tego schorzenia pomocne oprócz czekolady są też: czerwone wino, herbata, borówki i winogrona.

Autorzy badania nad monomerami ( to ten składnik kakao, który opisałam powyżej) planują  kontynuować badania, dzięki czemu w przyszłości będzie można stworzyć nowe suplementy przeznaczone dla osób zagrożonych cukrzycą typu 2, lub pacjentów ze zdiagnozowaną insulinoopornością.

Zanim to jednak nastąpi, Ja do tej prozdrowotnej listy dodałabym przepis na czokośliwkę z ksylitolem.

Składniki tej owocowo-czekoladowej  słodkości:  kakao (IG 20), śliwka (IG 39) i ksylitol (IG 8)

mają niski indeks glikemiczny, więc nie powodują nadmiernego wyrzutu insuliny, a konfitura ma cudowny smak, zapach i wygląd:-)

Przepis jest sprawdzony i zbadany organoleptycznie, dlatego szczerze polecam, bo to zdrowa i bardzo smaczna słodkość!

Przepis i składniki.

  • 2 kg śliwek węgierek wypestkowanych, 
  • 1 szklanka ksylitolu, 
  • 2 cukry wanilinowe, albo do ksylitolu na pewien czas włożyć laskę waniliową,
  • 10  dkg kakao.

Wypestkowane śliwki wrzucamy do rondelka z grubym dnem i smażymy około 10 minut, na dość dużym ogniu aż puszczą sok. Kiedy śliwki się nieco przysmażą dosypujemy ksylitol, cukier wanilinowy i smażymy następne  10 minut, teraz na niewielkim ogniu, nie zapominając oczywiście o mieszaniu. Na koniec dodajemy kakao i smażymy jeszcze 20 min. Gorącą czekośliwkę wkładamy do czystych słoiczków, i zakręcamy.  Nagrzewamy piekarnik do 150 C, słoiki wstawiamy i pasteryzujemy 15 min. Wyłączamy piekarnik i zostawiamy w nim słoiki aż ostygną.

Czekośliwkę bez obaw, że „cukier nam podskoczy” wykorzystujemy do naleśników, gofrów, ciast, czy na smaczną kanapkę.

To zdecydowanie zdrowsza wersja  nutelli, niż ta na sklepowych półkach, pełna niezdrowych tłuszczy i barwników.  

Czekosliwka to smaczne, zdrowe i domowe co nie co, dla całej rodziny. Smacznego 🙂

Pozdrawiam serdecznie

Bożena Kubera-Oblińska- Zwariowana Mentorka Zdrowia:-)

 

Zostaw komentarz